ÇOCUK REHABİLİTASYONU

Çocuk rehabilitasyon, Rehabilitasyon çok geniş kapsamlı olan bir terimdir. Kelime anlamı kaybedilen fonksiyonların kazanımı demek olan rehabilitasyon sağlık sektöründe fizik tedavi bölümünde, hasta kişinin yitirdiği yada asla sahip olamadığı doğuştan gelen noksanların hastaya yaptırılabilmesini amaçlayan bir tedavi yöntemidir. Bu kavram birinci ve ikinci dünya savaşlarından sonra insanlarda oluşan hastalık ve sakatlıkların tedavisi sonunda bir gereksinim haline gelmiştir.

Rehabilitasyon terimi ilk olarak ABD ve Avrupa’da ortaya çıkan bir yöntemdir. Ülkemizde ise rehabilitasyon uygulamaları yurt dışında yapılan eğitimlerden yararlanarak Türkiye’ ye gelmiştir.

Rehabilitasyon ilk çıktığı dönemlerde daha çok sakatlıktan kaynaklı sağlık sorunlarında kullanılırken günümüzde bir çok hastalığın tedavisinde kullanılmaktadır. Özellikle ilaç tedavisi ile birlikte yapılan bu yöntem günümüzde de aynı şekilde kullanılmaya devam etse de bunun dışında çocuklarda doğuştan gelen hastalıklarda sıklık içerisinde ve ilk sıralarda kullanılmaya başlanmıştır.

Çocuklarda rehabilitasyon, hastalıkların cerrahi, ilaç ve fiziksel yöntemler ile yardımcı cihazlar kullanılarak tamamen giderilmesi amaçlı olarak, hastanın zihinsel, bedensel, ruhsal, sosyal, ekonomik, bakımdan bağımsızlığı için yapılan çalışma yöntemlere denilmektedir. Bu rehabilitasyon yöntemleri tek bir kişi tarafından değilde bir ekip tarafından yürütülmektedir.

Rehabilitasyon yönteminde ekip birimleri

• Nörolog,
  • Fiziksel tıp,
  • Fizyoterapist,
  • Ortopedist,
  • Psikiyatrist,
  • Spor antrenörü,
  • Konuşma terapisti,
  • Psikolog,
  • Mesleki danışman gibi branşların hepsinin bir arada olduğu ve birlikte çalıştığı bir tedavi yöntemidir.

Çocuk rehabilitasyon; genellikle doğuştan rahatsızlıklarda çocuklar için çok sık kullanılmaktadır. Özellikle belirgin doğuştan rahatsızlıklarda çocuğun yaşam içerisine dahil olmasını sağlayan bu tedavi yöntemi bir yaşam biçimi haline gelerek bir çok çeşitli sorun yaşayan çocukların yaşamlarını idame ettirme amacına hizmet etmektedir.

Çocuk rehabilitasyon uygulanan rahatsızlıklar

• Mental Retardasyon,
  • Öğrenme güçlüğü,
  • Otizm,
  • Down sendromu,
  • Okula uyum problemleri,
  • Destek eğitim programları,
  • Rett sendromu,
  • Hiperaktivite,
  • Gecikmiş konuşma,
  • Asperger sendromu,
  • Engelli hakları,
  • Dikkat eksikliği gibi birçok sağlık sorununda çocuklarda gelişim düzelme veya yaşama uyum sağlama yöntemleri geliştirilerek bütün bu çocukların yaşam kalitesi ve kendi kendine idame edebileceği kazanımları elde edebilmesi amaçlanmaktadır.

Günümüzde yukarıda belirttiğimiz şekilde dünyaya gelen bir çok çocuk bulunmaktadır. Ülkemizde vede dünyada bu tür çocuklarında bir birey olduğu ve yaşama hakkına sahip olduğu kanısı büyüyerek yayılmakta ve yaşamın içerisinde yer edinebilmesi sağlanmaktadır.

Bunu yapabilmek içinde rehabilitasyon merkezleri en önde ve başta kullanılan yöntemlerin başında gelmektedir. Sağlıklı mutlu yaşam dolu çocuklar için çocuk rehabilitasyon merkezleri yaşama açılan bir kapıdır. Sağlık ve mutluluk için rehabilitasyon merkezlerinin önemi anlamak gerekir. Sağlıkla kalın.